17.09.2013

Miód, słodkie lekarstwo


Idzie jesień, nie ma na to rady. Ale ja jesień lubię. Póki są kolorowe liście na drzewach, ciepłe popołudnia i pachnące ogniskiem wieczory. Kiedy kończy się czas upałów wracam do picia ciepłych napojów. Najbardziej lubię herbatki ziołowe, owocowe - susz z owoców, a nie aromatyzowane jakieś. Koniecznie sypane, nie w torebkach. A do herbatki - miodek!


Na wielu imprezach plenerowych, na których grywam w czasie letnich miesięcy można zakupić miody bezpośrednio od mistrzów pszczelarskich. Podczas niedawnego wyjazdu do Sanoka (pisałam o nim tutaj) nabyłam w celu konsumpcji miód rzepakowy. Jak sam sprzedający zapewniał, to jedyny rodzaj miodu, który może być bez obaw spożywany przez matki karmiące.

Miód ten zawiera dużą dawkę glukozy, która wzmacnia mięśnie i dodaje energii. Poza tym w miodzie tym znajdują się inne cukry proste, niewielka ilość fruktozy, aminokwasy, enzymy oraz olejki eteryczne. Jest bardzo zdrowy i szybciej przyswajalny niż inne miody. Regularne spożywanie miodu rzepakowego wskazane jest osobom, które cierpią na miażdżycę. Pomaga wyregulować ciśnienie dzięki zawartości acetylocholiny, potasu i magnezu. Ważnym działaniem tego miodu jest usuwanie wody z tkanek, co pomaga zmniejszyć obrzęki. Ogólnie wzmacnia po wysiłku psychicznym lub fizycznym. Czyli jego działanie jest idealne dla mam karmiących, szczególnie w czasie zwiększonej zachorowalności jesiennej! Jak wyczytałam na stronie miodrzepakowy.pl miód rzepakowy ma korzystny wpływ na działanie układu pokarmowego, pomaga na zgagę i wrzody żołądka, wspomaga leczenie przeziębień i infekcji dróg oddechowych. Na stronie można znaleźć przepisy na maseczki i peelingi z miodem, a także wzmacniającą nalewkę. Mistrz z Sanoka opowiadał o inhalacjach z użyciem miodu, które pomagają przy infekcjach górnych dróg oddechowych. Można także posmarować sobie miodem np. spadziowym pod nosem, na górnej wardze i wdychać parujące olejki eteryczne!

Ale żeby jakikolwiek miód działał musi być przede wszystkim prawdziwy. Raczej nie znajdziemy takiego miodu w supermarkecie. A jeśli nawet, to nie łudźmy się się, że za 5, 10 zł kupimy dobry miód. E , e. Ja za słoik miodu rzepakowego prosto z pasieki, o pojemności 0,7l zapłaciłam 25 zł. I to nie jest drogo! Kiedy już mamy słoik z cudowną zawartością trzeba go odpowiednio przechować. Nie może chłonąć wilgoci i musi być w szczelnie zamkniętym pojemniku (nie metalowym!). To ważne, bo miód rzepakowy zawiera sporo uśpionych drożdżaków, które mogą się uaktywnić przez niewłaściwe przechowywanie. Również słońce może źle zadziałać na miodek i zniszczyć jego skład chemiczny. Ja swój słoik trzymam w zamykanej szafce, ale można i w lodówce.

Moja ulubiona ostatnio herbatka BOCIANEK ;) 
Bardzo lubię jeść miód, w różnych postaciach. Ostatnio bardzo posmakował nam chleb razowy posmarowany miodem rzepakowym. Dodaję też miodu do herbatek. Ale także do... sosów mięsnych. Jeśli zależy nam na leczniczych właściwościach miodu to nie wolno dodawać go do gorących napojów. W gorącej wodzie, powyżej 42 stopni miód straci swoje cudowne działanie.

Od dłuższego czasu już nie stosuję specjalnej diety przy karmieniu piersią. Owszem staram się, aby to co jem było wartościowe i nie ryzykuję (podczas ostatniego wyjazdu na Mazury wsunęłam obiad z dwóch ZAKAZANYCH dań, tj. zupkę grochową z kuchni polowej zagryzłam domowej roboty bigosikiem, a następnie serniczkiem i makowcem, efektów nie było!).

Miód rzepakowy ma charakterystyczny słomkowy kolor...
Dowiedziałam się, że jeszcze przez jakiś czas Lala nie będzie mogła sama spróbować miodu no i niestety nie skorzysta z jego leczniczych właściwości. Organizm niemowlęcia, do 1 r.ż. nie ma wykształconej flory bakteryjnej, która chroni przed bakteriami w nim występującymi. Pamiętając, że miód z uwagi na zawarte enzymy i pyłki kwiatowe może być silnie uczulający, na początek zjadłam małą łyżeczkę. Nie zauważyłam negatywnego działania na moją Hańcię. Dlatego teraz już śmielej go stosuję, regularnie i cieszę się wspaniałym smakiem!

  
... i kremowy, intensywnie słodki smak. Mniam!

3 komentarze:

kasia_fd pisze...

za miodem nie przepadam. fuj |:)
za to piję herbatę z bzu i ekstrakt z owoców bzu.
i tak mnie dopadło ;/

Violianka pisze...

Bzu jeszcze nie próbowałam, ale ostatnio mama zaraziła mnie miłością do herbaty roiboos.. mniam

Skjwaw pisze...

Ja miód lubię, ale tylko w małych ilościach. Raz, że bardzo słodko, dwa, wolę go jako dodatek do smaku. Mój ojciec ma bzika na punkcie jego zdrowotnych właściwości. Jak tylko pojawia się katar, od razu sięga po miód.